Nem feltétlenül szükséges, hogy a piackutatás milliókba kerüljön; gyakran már nagyon egyszerű, fapados, de hatékony marketing eszközökkel is elegendő bizonyíték gyűjthető az üzleti ötlet alátámasztására. Mégis rengeteg cég szeret bele végérvényesen egy-egy nagyszabású ötletbe, és vág bele a költséges fejlesztésbe, ahelyett, hogy megfontoltan tesztelne, majd döntene.
Table of Contents
TogglePiackutatás: mérd fel a buktatókat!
Az üzleti ötlet életképességének buktatói 3 fő kategória körül szóródnak.
Piaci kockázat: érdeklődés
- Érdekel bárki is az ötlet?
- Elég nagyméretű a célközönség?
- Elérhető a célközönség?
Ellátási kockázat: megvalósíthatóság
- Meg tudjuk csinálni?
- El tudjuk juttatni a felhasználókhoz a megoldást?
Pénzügyi kockázat: fenntarthatóság
- Elég bevételt termel az ötlet?
Hipotézisek az üzletimodell és az értékajánlat vászon alapján
A piackutatás a kívánatosság – megvalósíthatóság – fenntarthatóság triumvirátusát érintő hipotézisek megfogalmazásával kezdődik. Ezek a kockázatok a lean canvas és a value proposition canvas alapján mérhetőek fel.
Célunk, hogy egyértelművé tegyük az összes olyan kockázatot, amely ellehetetlenítheti az ötlet működését. Ezért első lépésben hipotéziseket kell megfogalmaznunk az ötletet alátámasztó feltevésekből. Például:
Érdeklődés
- „Úgy gondoljuk, hogy a megfelelő célcsoportra lövünk.”
- „Azt feltételezzük, hogy termékeink/szolgáltatásaink megoldják az ügyfelek legnagyobb problémáit.”
- „Úgy véljük, hogy a célcsoport elérhető a kiválasztott csatornákon.”
Megvalósíthatóság
- „Úgy gondoljuk, hogy képesek vagyunk elvégezni valamennyi tevékenységet a megfelelő minőségben.”
- „Úgy véljük, hogy be tudjuk vonni azokat a technológiákat, melyek a megvalósításhoz szükségesek.”
Fenntarthatóság
- „Úgy gondoljuk, hogy el tudjuk érni, hogy az ügyfelek a meghatározott árat fizessék a szolgáltatásunkért.”
Priorizálj!
Miután megfogalmaztuk a hipotéziseinket – és ezáltal körbejártuk kockázatainkat – priorizáljuk, azaz rendezzük fontossági sorrendbe a feltételezéseinket! A Strategyzer csapata például az alábbi két változó mérlegelését ajánlja:
- A legnagyobb buktató
Cél, hogy megértsük, melyik az a legfontosabb hipotézis, aminek igaznak kell lennie ahhoz, hogy az ötlet működjön. - A legnagyobb bizonytalanság
Cél, hogy azokat a hipotéziseket teszteljük, melyekhez nem áll rendelkezésre elég bizonyíték.
A legjobb gyakorlat az, ha az üzletimodell és az értékajánlat vászon megfelelő szakaszaiba helyettesítjük be a különböző színű post-itekre írt hipotéziseinket.
Töltsd le a vásznat innen!

Ha ezzel megvagyunk, akkor egy koordinátarendszeren belül, melynek x tengelye a bizonyíték rendelkezésre állását, y tengelye pedig a kockázatot jelképező hipotézis fontosságát jelöli, válasszuk ki azokat a hipotéziseket, melyekhez kapcsolódóan semmilyen bizonyíték nem áll rendelkezésünkre, és amelyek elég fontosak ahhoz, hogy üzleti kockázatot jelentsenek!

Piackutatás: gyűjts bizonyítékokat!
Második lépésben következik a hipotézisek tesztelése. Mindig a legfontosabb, legnagyobb üzleti kockázatot hordozó hipotézissel érdemes kezdeni.
A piackutatás elemei
- Hipotézis
A legkritikusabb, legnagyobb üzleti kockázatot jelentő hipotézis.
Pl.: Úgy véljük, hogy a multinacionális vállalatoknál dolgozó pénzügyi vezetők, kontrollerek fogják letölteni a pénzügyi applikációt.
- Piackutatás
A hipotézis alátámasztását vagy megcáfolását célzó kísérlet leírása.
Pl.: Ezt igazolandó, megkérdezünk 15 multinacionális vállalatnál dolgozó pénzügyi vezetőt a pénzügyi applikációhoz kapcsolódó igényeikről.
- Mérési pontok
A kísérlet részeként megmérendő adat.
Pl.: …És felmérjük a kiválasztott célcsoport mindennapi feladataihoz kapcsolódó problémáit és elvárt nyereségeit, hogy ezekhez kapcsolódóan olyan terméket fejlesszünk, ami a piacon még nem elérhető.
- Metrikák
Számok, viszonyítási pontok, melyekhez képest a kísérlet validáltnak tekinthető.
Pl.:…Feltevésünk a kifejlesztendő termékről helyes, ha legalább 70 százalékban eltaláltuk az ügyfelek problémáinak és nyereségeinek a rangsorát.
Jó gyakorlat, ha ugyanerre a mintára egyszerre több kísérletet is folytatunk, például ugyanilyen logika alapján elemezhetjük a kapcsolódó kulcsszavakat és keresési mennyiségeket vagy futtathatunk közösségi média kampányt, A/B teszteket is. Azonban vegyük figyelembe, hogy nem minden bizonyíték egyformán erős: a legjobb eredményeket akkor érjük el, ha olyan teszteket csinálunk, melyek egyre megbízhatóbb bizonyítékokat szállítanak (bár a megbízhatóság erősségének növekedésével a piackutatás költségei is növekedhetnek).
A piackutatás zárása: döntés
Záróakkordként fogalmazzuk meg a piackutatás tanulságait, mert a megértés lesz a döntés alapja.
- Hipotézis
Pl.: …Úgy véltük, hogy a multinacionális vállalatoknál dolgozó pénzügyi vezetők fogják letölteni a pénzügyi applikációt.
- Piackutatás
Pl.: …Megfigyeltük, hogy a multinacionális vállalatnál dolgozó pénzügyi vezetők nem monitorozzák heti szinten a kísérlet tárgyaként szereplő pénzügyi adatokat.
- Tanulság
Pl.: …Ebből azt tanultuk meg, hogy újra kell definiálni a célcsoportot.
- Döntés
Pl.: …Ezt követően további kísérleteket futtatunk a KKV-k pénzügyi döntéshozóira.
Piackutatás: oszlasd el a lila ködöt!
Semmiképp se szeress bele első hallásra egy jól hangzó, nagyívű ötletbe; gyűjts megbízható bizonyítékokat az ötlet életképességéről!
Eric Ries, a The Lean Startup című könyv szerzője szerint csak úgy lehet győzni, ha mindenki másnál gyorsabban tanulunk. A tanulás ma az egyik legnagyobb versenyelőny. Piackutatás lehetővé teszi a gyors tesztelést, tanulást, döntést és irányváltást. A sikeres ötletek megvalósításához elengedhetetlen a kísérletezési szellem, de az adatfókusz mellett az ügyfélcentrikusság, az ügyfelek igényeinek megfelelő fejlesztésre is szükség van. Teszteld hipotéziseidet! Bukj el gyorsan, és legyél sikeres méggyorsabban!